På vej i skole

Det sidste år i børnehaven sætter vi turbo på skoleparatheden. De kommende skolestartere kalder vi for Guldsmede.

Guldsmedegruppen har nogle særlige oplevelser og aktiviteter, som går på tværs af stuerne. I september tager vi tre dage på koloni og får rystet gruppen rigtig godt sammen. I december går vi Lucia-optog. Fra januar til marts skøjter vi. Og i løbet af foråret har vi naturforløb om krible-krabledyr. Undervejs mødes vi også i små og store grupper til samlinger og opgaver, fx leg med tal og bogstaver. Vi slutter af med en gallafest, hvor alle er klædt i deres fineste tøj.

Formålet med guldsmedeforløbet er at få pudset formen af inden skolegang, så børnene har de personlige, sociale og læringsmæssige kompetencer på plads. Det gælder fx:

• at følge med i en stor flok og tage imod en kollektiv besked
  • at kunne koncentrere sig, vente, være tålmodig og udholdende
  • at kunne lege selvstændigt med andre og løse små problemer og konflikter selv
  • at have styr på sine ting: rygsæk, tøj, mad og drikke
  • at være nysgerrig efter ny viden, og kunne sætte ord på det, man har oplevet og lært

Dalgården har et formelt samarbejde med Munkegårdsskolen og Dyssegårdsskolen. Det indebærer et forløb op til sommerferien, hvor børnene laver aktiviteter med børn fra de andre børnehaver og med personale fra skolerne. For de øvrige skolestarteres vedkommende arrangerer vi besøg på skolerne, i det omfang, det er muligt.

Gentofte Kommune har lavet en side med information til forældre til skolestartere. Den finder I her: Gentofte Kommune - Skoleindskrivning.