Studerende

Hvad enten du er pædagogstuderende eller PAU-elev, kan vi tilbyde dig en god praktik i Dalgården. Vi har mange erfarne vejledere i både vuggestue- og børnehaveafdelingen, og en stor personalegruppe, som gerne vil være med til at uddanne vores fremtidige kolleger.

Det praktiske:

Så snart du har fået tildelt os som praktiksted, skal du ringe og fortælle, om du ønsker at være i vuggestue eller børnehave, så vi kan beslutte, hvem der skal være din vejleder. Når det er på plads, kan du komme på forbesøg.

Under forbesøget bliver du vist rundt, og alt det formelle bliver klaret – herunder dine evt. ønsker til skemaet. Husk at efterlade din mailadresse, så du kan få skemaet tilsendt. Husk også at give skemalæggeren besked, så snart du kender datoerne for dine skoleindkald.

Det pædagogiske:

Vi vil gerne give dig en ordentlig vejledning indenfor de givne rammer. Vejledningen bliver lagt ind i skemaet, ofte hyppigst i starten og med lidt længere afstand i slutningen af praktikken – afhængig af hvor længe du skal være her, og hvad dine behov er.

Vi forventer, at du som udgangspunkt læser om os her på hjemmesiden, og at du læser vores læreplan (den finder du også her). På den måde er du godt forberedt til at indgå i Dalgårdens pædagogiske praksis.

Er du PAU-elev, starter din vejledning med en gennemgang af dine personlige læringsmål og praktikmålene. Sammen lægger I en plan for praktikken, så du har overblik over, hvordan du når målene.

Er du pædagogstuderene, er det uddannelsesplanen, der sætter rammen om praktikken. Du kan finde link til Dalgårdens uddannelsesplan her på siden. Sammen med din vejleder udfylder du den personlige del af uddannelsesplanen, og lægger en plan for praktikken.

Det personlige:

Uanset hvilken praktik du starter i, vil du have en dobbelt rolle: som studerende og som medarbejder. Din rolle som studerende er vigtig; har du meget praktisk erfaring, er der en vis risiko for, at du automatisk glider ind i en vikarrolle. Som studerende skal du fokusere på at iagttage og reflektere over, hvad børnene gør, hvad du selv gør, og hvad du ser andre gøre. Skriv dine iagttagelser ned – de er guld værd, både i vejledningen, som eksempler i din opgave, og ved senere drøftelser i undervisningen. Men din rolle som medarbejder er også vigtig; vi forventer, at du har en god arbejdsdisciplin – møder til tiden, overholder aftaler, og holder dit sygefravær på et minimum – og at du er åben og nærværende overfor børn, forældre og kolleger. Er der noget, du synes er svært, så tal ærligt med din vejleder om det, så du kan få støtte til at arbejde med det.

Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan

Shape Created with Sketch.