Sikkerhed

Børn får skrammer, buler og blå mærker. Det er en naturlig og nødvendig del af deres erfaringsdannelse. Bliver man pakket ind i vat og bomuld, lærer man ingenting om sin krops muligheder og begrænsninger. Vi kalder det for "kompetenceskrammer".

Men børn må ikke komme alvorligt til skade, så vi holder sikkerheden i institutionen højt:

Søvn

De yngste børn sover i barnevogne med godkendte seler. Børnene tilses jævnligt, og der er babyalarm tilsluttet. De ældste sover indendørs i soveposer, ligeledes under jævnligt tilsyn.

Måltider

I vuggestuen serverer vi ikke gnavegulerødder, hele nødder og andre fødevarer, som små børn nemt får i den gale hals.

Legetøj

I vuggestuen er det tilgængelige legetøj godkendt til børn under 3 år. Der er skærpet opsyn, når børnene leger eller er kreative med små ting.

Legeplads

Vores legepladser er indrettet efter gældende regler om materialer, faldunderlag m.v., og tilses jævnligt af kommunens legepladsinspektør.
Børnene leger normalt under opsyn på legepladsen. Ind i mellem kan en lille gruppe børnehavebørn få lov at lege ude uden voksne, hvis vi vurderer, at børnene kender reglerne og har den fornødne modenhed til at følge dem.

Ture

Vi vurderer nøje, hvor mange børn der er med pr voksen, efter børnenes alder og modenhed, og i forhold til transporten og turens mål.
I trafikken overholdes færdselsreglerne. Børnene går med hinanden eller en voksen i hånden. Der er særlig opmærksomhed, når vi går over vejen, og ind og ud af busser og tog.
Tager vi på udflugt med børn i ladcykler, er børnene spændt fast og har cykelhjelm på.
I skøjtehallen skal børnene have cykelhjelm med hjemmefra.
På bestemmelsesstedet er der permanent opsyn med børnene. Er vi et sted med mange mennesker, får børnene trafikveste på. Har børnene fået lov at soppe på stranden, er der altid en voksen med i vandet.

Det kan du gøre:

• Fjern snore og lignende fra dit barns tøj
  • Giv ikke barnet halskæder, halstørklæder eller andet på, som kan hænge fast
  • Læg ikke plastikposer i barnets garderobe
  • Giv ikke dit barn legetøj med i vuggestuen, som ikke er godkendt til børn under 3 år
  • Børnene må ikke medbringe rulleskøjter, skateboards, løbehjul og cykler med kædetræk på legepladsen

Hvis uheldet er ude:

• Kommer dit barn til skade i institutionen eller på tur, har vi førstehjælpskassen klar, og de fleste voksne har taget førstehjælpskursus.
  • Har dit barn fået en større skramme, eller har slået hovedet, vil vi altid kontakte dig, så du er fuld informeret.
  • Har dit barn brug for at blive tilset af en læge, kontakter vi dig, så du selv kan tage ham/hende på skadestuen; det er mest trygt for barnet at have far eller mor med.
  • Skulle det utænkelige ske, at et barn kommer alvorligt til skade, ringer vi naturligvis 112, og barnets pædagog følger med i ambulancen.
  • Ved tandskader kan du bede os om en rapport, som kan anvendes af barnets fritidsforsikring, hvis der senere viser sig at være skader på de blivende tænder.