Sygdom og hygiejne

Vi vil gerne samarbejde med jer om at undgå smittespredning, og at sikre syge børn den bedste omsorg. Derfor har vi disse retningslinjer:

Akut sygdom

Syge børn modtages ikke i institutionen, og ringes hjem, hvis de bliver syge her. Når dit barn er sygt, forventes du at hente ham/hende hurtigst muligt. Et barn er sygt, hvis det smitter (fx opkast/diarre, børnesår, børnesygdomme mv), og/eller har påvirket almentilstand (fx febril, slap, pylret, smerter, ingen appetit, hoster meget).

Vi ringer kun dit barn hjem, hvis det er nødvendigt. Det kræver meget af et barn at være i institution, og smerter og ubehag kan påvirke barnet mere, når der er støj og aktivitet omkring det. Du kan derfor godt opleve, at dit barn får det bedre, når I kommer hjem - det betyder ikke, at dit barn ikke har været dårlig i institutionen, men at det var det rigtige for barnet at komme hjem.

Hvornår er barnet rask?

Børn modtages først i institutionen, når de er smittefri, og friske nok til at deltage i alle dagens aktiviteter, ude og inde. Vi følger de retningslinjer, som Sundhedsstyrelsen har udarbejdet for de enkelte smitsomme sygdomme.

Følg dette link, hvis du vil læse Sundhedsstyrelsens retningslinjer for smitsomme sygdomme.

OBS: Ved epidemier med "Roskildesyge" (fx Noro- eller Rotavirus) SKAL børnene blive hjemme to døgn efter sidste symptom (diarre, opkastning, evt. feber).

Hvis barnet er rask nok til at komme i institution, men ikke er færdig med en simpel behandling (fx penicillin, øjendråber eller creme), kan personalet være med til at give denne behandling. Medicinen skal være i originalemballage med indlægsseddel og navne/doseringsetiket, og personalet skal instrueres i, hvornår og hvordan medicinen gives.

Kronisk sygdom:

Ved kroniske sygdomme med mere kompliceret behandling (fx astmamaske) skal vi have en skriftlig instruktion i, hvordan behandlingen skal gives. Enklere behandling (fx smøring med fedtcreme ved børneeksem) kan vi udføre efter mundtlig instruktion.

Hygiejne:

I vores hverdag har vi en skrap hygiejnepolitik for at undgå overførsel af smitte. Det gælder fx brug af engangshandsker, desinfektion af pusleplads, vask af legetøj, brug af håndsprit, håndvask med børnene og så videre. Vores hygiejne er under stadig tilsyn fra kommunens sundhedsplejersker.

Når børnene møder ind om morgenen, forventer vi at I sørger for at de vasker deres hænder ved de udendørs håndvaske (alternativt bruger håndsprit). Når I kommer indenfor i institutionen, forventer vi også at I bruger håndsprit.

Husk dog, at mange sygdomme smitter ved dråbeinfektion. Når mange mennesker er tæt samlet, kan vi ikke undgå, at børnene bliver syge, uanset hvor omhyggelig vi er med hygiejnen. Den bedste forebyggelse sker ved, at syge børn bliver hjemme, indtil de er helt raske.