Søvn

God og rigelig søvn er altafgørende for dit barns trivsel, læring og udvikling.

I Dalgården tager vi dit barns søvn lige så alvorlig som sund kost, bevægelse, gode relationer og lærerige aktiviteter. En god søvn er utroligt vigtig for sundhed, trivsel, udvikling og læring, og for lidt søvn kan skade barnet på mange planer.

Sådan sover børnene i Dalgården:

• I vuggestuen starter børnene med at følge deres egen søvnrytme, og de sover ude i barnevogn, indtil de er nede på 1 fast middagslur daglig. Derefter sover de indendørs, i soveposer i vores soverum.
  • I børnehaven kan børnene fortsætte med at sove, så længe de har behov for det og kan falde i søvn, som regel i en sovepose på en af børnehavestuerne

Vores udgangspunkt er, at vi ikke vækker børn fra middagsluren. Regulering af middagsluren har sjældent en positiv effekt på barnets trivsel og søvnmønster. Har barnet svært ved at falde i søvn om aftenen, er det ofte bedre at fokusere på, hvordan barnet kommer til at sove mere i stedet for mindre. Akkurat som man heller ikke vil tage frokosten fra et barn, der spiser for lidt til aftensmad.

Oplever du derfor, at dit barn ikke kan falde i søvn om aftenen, tilbyder vi gerne en samtale om, hvordan vi i fællesskab sikrer, at dit barn får søvn nok. Du kan også finde gode råd i Vibeke Manniches bog "Børns søvn - din lille sovetryne", eller tale med sundhedsplejersken eller familiens læge.