Kompetencecenter

Dalgården er et af Gentofte Kommunes kompetencecentre. Vi har 5 pladser, og børnene er inkluderet i forskellige grupper; det kan både være vuggestue- og børnehavebørn. Dalgården har en lang tradition for at inkludere børn med forskellige udfordringer, og de børn, vi modtager, kan fx vise tegn på autismespektrumforstyrrelser eller ADHD-problematikker, eller det kan være børn fra familier med komplekse problemstillinger.

Når et barn ikke trives i samspillet med andre, eller ikke udvikler sig som forventet, giver det anledning til mange bekymringer og frustrationer, især hos forældrene. I Dalgården står man ikke alene med disse følelser. Vi ser barnets trivsel som vores fælles anliggende, og det er vores mål, at både børn og forældre føler sig trygge og i gode hænder.

Når et barn får plads i vores kompetencecenter, starter et tæt samarbejde med familien. Vores personale har efteruddannelse og kurser i mange af de problemstillinger, som familien står med. Desuden får både personale og forældre tilbudt supervision af fx psykolog, talehørekonsulent og andre faggrupper.

De børn, som har en plads i kompetencecenteret, har en "primær pædagog", som har særligt ansvar for at tilrettelægge et individuelt forløb, følge barnets udvikling og samarbejde med familien. Vi opdaterer løbende handleplaner for børnene, så vi hele tiden har overblik over barnets fremskridt, behov og potentialer.

Den pædagogiske tilgang til børnene tager udgangspunkt i Social Inklusion. Det betyder, at alle børn har en naturlig ret til at være en del af det store fællesskab. Der er fokus på barnets styrkesider og potentialer, og på hele børnegruppens rummelighed. Alle skal have nogen at lege med, og alle skal kunne få udbytte af de aktiviteter, vi sætter i gang. Det betyder, at det ikke kun er børnene med de særlige udfordringer, der har gavn af vores pædagogik - det har også alle de andre børn, som lærer tolerance, medfølelse og solidaritet. Samtidig tilrettelægger vi hverdagen i respekt for barnets behov for særlige hensyn - fx ro og pauser.