Play and Learn

I Gentofte Kommune arbejder alle børnehaver med Play and Learn. Formålet med indsatsen er at gøre børn fortrolige med ideen om at lære engelsk.

Vi arbejder ikke med konkrete læringsmål som man gør i skolen; det vigtigste mål er, at børnene tænker om sig selv: "Jeg kan forstå det, når nogen siger noget til mig på engelsk". Det giver barnet en grundlæggende selvtillid og lyst til at lære mere.

Vi arbejder med engelsk ud fra naturmetoden. Vi snakker til børnene på engelsk i korte, konkrete sætninger, og bruger billeder, genstande og gestus for at vise, hvad vi mener. Vi arrangerer lege og aktiviteter, hvor børnene både kan gøre noget på baggrund af det, vi siger, og hvor børnene selv kan sige noget på engelsk, hvis de har lyst til at prøve. Vi spiller spil, synger sange, leger sanglege, læser bøger og ser små film. Vi bringer engelsk ind i andre sammenhænge, fx holder samling på engelsk eller læser engelske bøger til frugt.

Der er ingen pres forbundet med Play and Learn. Nogle børn tager det hurtigt til sig og leger med sproget, andre er mere tilbageholdende og nøjes med at handle på det, der bliver sagt, eller siger det på dansk. Alle former for deltagelse er okay. Det skal være sjovt at være med, og før eller siden skal lysten til selv at sige noget på engelsk nok komme.

Det kan I gøre derhjemme:

• Lån eller køb små enkle bøger på engelsk og brug dem til godnatlæsning. Læs langsomt, peg på billederne, og oversæt ord og sætninger, hvis barnet ikke forstår det hele.

• Se små kvalitetsfilm med dit barn, med sange og historier på engelsk (fx på YouTube) - spørg gerne os, hvis du vil inspireres.

• Leg med engelsk i hverdagens situationer - når I går en tur, lægger tøj på plads, køber ind, laver mad eller går på badeværelset.

• Vær ikke genert selv - du behøver ikke tale engelsk som en indfødt for at være en god rollemodel for dit barn. Play and Learn handler om modet og viljen til at kommunikere, ikke om korrekt udtale og grammatik.