Sammenhængende overgange

Gentofte Kommune lægger vægt på at skabe tryghed og kontinuitet for børnene i overgangen fra vuggestue til børnehave, og fra børnehave til skole.

I Dalgården indgår de ældste vuggestuebørn i ”Brumbassegruppen”, som besøger børnehavens stuer på skift. Det betyder dels, at børnene får et generelt indtryk af, hvad det vil sige at gå i børnehave, og dels at dem, der snart skal starte, lærer deres nye stue at kende. Hver stue har en ansvarlig pædagog, som står for samarbejdet omkring planlægningen af besøg og aktiviteter, og for formidling af det enkelte barns udvikling og behov. I særlige tilfælde, fx ved præmature børn, arrangerer vi et overgangsmøde med deltagelse af forældrene.

De store børnehavebørn indgår i ”Guldsmedegruppen” fra august, det år de fylder 5 (læs mere om den pædagogiske indsats i menupunktet ”På vej i skole”). I marts udarbejder vi en beskrivelse af hver skolestarter på ”Hjernen og Hjertet”, som sammen med ”børneprofilen” (den seneste Dialog, Sprogvurdering og Motorikvurdering) bliver tilgængelig for barnets lærere. Hvis vi, i samarbejde med forældrene, vurderer, at et barn har brug for en særlig pædagogisk tilgang for at trives og lære, arrangerer vi et overgangsmøde med skolen.